حى بن يقظان والفلاسفة
3 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
حى بن يقظان والفلاسفة
بسم الله الرحمن الرحيم
اسم كثيرا مانسمعه ولكن من هذا الحى بن يقظان - حى بن يقظان اسم لثلاث قصص لثلاثه من اعظم الفلاسفه المسلمين
الاول 0 ابن سينا الشهير بالشيخ الرئيس 0ولد فى بلخ فى تركستان وعاش حياته كلها فى الجانب الشرقى من العالم الاسلامى وتوفى فى همدان فى ايران ولايزال قبره قائما فيها كان ابن سينا طبيبا وفيلسوفاولغويا وشاعرا0 درس اصول الدين والفلك والهندسه والفن ، والف عدة كتب من اشهرها كتاب القانون وهو فى الطب 0 وكتاب الشفاء وهو دائرة معارف فلسفيه مؤسسه على كتب ارسطو وافكاره.. اما قصته المسماه بحى بن يقظان فتحكى عن جماعه خرجوا يتنزهون فعّن لهم شيخ بهى الطلعه اوغل فى السن و أخنت عليه السنون ولم يهن له عظم فنزعت الى مخاطبته وانبعثت من ذات نفسى الى محاورته وملت برفقائى اليه فلما دنونا منه بدانا بالتحية والسلام وتنازعنا الحديث حتى افضى بنا عن كنه الاحوال فقال اما اسمى ونسبى فحى بن يقظان وبلدى مدينة القدس وحرفتى السياحه فى اقطار العالم حتى احطت بها خبرا ووجهى الى ابى وهو حى وقد تلقيت منه مفاتيح العلوم كلها فهدانى الطريق السالكه الى نواحى العالم حتى رويت بسياحتى افاق الاقاليم..
ويرمز ابن سينا بحى ابن يقظان الى العقل ويكمل القصه ومازلنا نطارحه المسائل فى العلوم حتى خلصنا الى علم الفراسه وانها لتدل منك على عفو من الخلائق ومنتفش من الطين وموات من الطبائع واذا مستك يد الاصلاح اتقنتك وان خرطك العار فى سلك الذله انخرطت وحولك هؤلاء الذين لا يبرحون عنك انهم لرفقة سوء ولن تكاد تسهم عنهم وسيفنوك او سيفتنوك او تكتنفك عصمة وافره يقصد ابن سينا بالفراسه علم المنطق وسماه كذلك لاننا نعرف به الامر المجهول الخفى من احواله الظاهره اما رفقة السوء فهى الغضب والشهوات ويراها العقل رفقة سوء ويكمل ابن سينا قصته واما هذا الذى امامك فباهت مهذار يلفق الباطل ويختلق الزور وياتيك بانباء مالم تزوده قد درا الحق بالباطل..
يقصد ابن سينا عن التخيل ورمز اليه بشاهد الزور ويمضى فى السرد فيصور قوة الغضب ويضعها عن يمين المخاطب لانها اقوى من غيرها والشهوه على يساره ووصفها بما طبعت به من قذاره وشبق لقد اراد ابن سينا ان يبث فى رسالة حى بن يقظان شيئا من افكاره فى الكون والحياه والموت بعيدا عن شغب العامه وغوغائيتهم فكتبها مرموزه لا يفهمها الا صفوة المثقفين...
اما الثانى فهو ابن طفيل...
وقصته هى الاجمل والاكمل وكانت سبب الشهره العالميه لقصه حىبن يقظان000 تصف المصادر العربيه المختلفه ابن طفيل بانه الوزير الفقيه المقرىء المحدث اللغوى النحوى الطبيب المهندس الشاعر الكاتب الخطيب المتصوف واحد عصره وفريد دهره من اهل الحذق فى الطب والنظر فى الجراحه متحققا بجميع اجزاء الفلسفه .. اسمه كاملا ابو بكر محمد بن عبد الملك بن طفيل القيسى كان له مكانه ، وقوه فى المغرب والاندلس0 ولد فى برشلونه درس الفقه وتفسير القران ، ولانه كان يعد نفسه لمعرفة شىء عن الهندسه المعماريه وممارسة الطب درس الرياضه ووظائف الاعضاء ومبادىء الكمياء وخواص العقاقير ودورها فى الوقايه و درس المنطق والطبيعه والمباحث الاخلاقيه عند فلاسفة المسلمين واتى على خصائص فلسفة ابن سينا والفارابىوالغزالى وابن باجه..
اما الثالث فهو السهرودى
اسمه شهاب الدين يحيى بن حبش وعرف بالمقتول تمييزا له عن اخرين حملوا هذا اللقب الف كتابا عظيما فى الفلسفه اسماه حكمة الاشراق وفيه يفسر الضروره والاختبار والموجود والمعدوم والجسم والروح له مؤلفات كثيره تتجاوز الثلاثين كتاب فى المنطق والفلسفه والتصوف وما وراء الطبيعه 0 وامعانه فى الفلسفه ورايه الب عليه الفقهاء والشعب واعدم وهو فى السادسه والثلاثين من عمره
وللمزيد ارجو الرجوع لكتاب
حى بن يقظان وفلاسفة الاسلام بقلم د0الطاهر احمد مكى
http://www.plastics4arab.com/forum/showthread.php?t=1838
اسم كثيرا مانسمعه ولكن من هذا الحى بن يقظان - حى بن يقظان اسم لثلاث قصص لثلاثه من اعظم الفلاسفه المسلمين
الاول 0 ابن سينا الشهير بالشيخ الرئيس 0ولد فى بلخ فى تركستان وعاش حياته كلها فى الجانب الشرقى من العالم الاسلامى وتوفى فى همدان فى ايران ولايزال قبره قائما فيها كان ابن سينا طبيبا وفيلسوفاولغويا وشاعرا0 درس اصول الدين والفلك والهندسه والفن ، والف عدة كتب من اشهرها كتاب القانون وهو فى الطب 0 وكتاب الشفاء وهو دائرة معارف فلسفيه مؤسسه على كتب ارسطو وافكاره.. اما قصته المسماه بحى بن يقظان فتحكى عن جماعه خرجوا يتنزهون فعّن لهم شيخ بهى الطلعه اوغل فى السن و أخنت عليه السنون ولم يهن له عظم فنزعت الى مخاطبته وانبعثت من ذات نفسى الى محاورته وملت برفقائى اليه فلما دنونا منه بدانا بالتحية والسلام وتنازعنا الحديث حتى افضى بنا عن كنه الاحوال فقال اما اسمى ونسبى فحى بن يقظان وبلدى مدينة القدس وحرفتى السياحه فى اقطار العالم حتى احطت بها خبرا ووجهى الى ابى وهو حى وقد تلقيت منه مفاتيح العلوم كلها فهدانى الطريق السالكه الى نواحى العالم حتى رويت بسياحتى افاق الاقاليم..
ويرمز ابن سينا بحى ابن يقظان الى العقل ويكمل القصه ومازلنا نطارحه المسائل فى العلوم حتى خلصنا الى علم الفراسه وانها لتدل منك على عفو من الخلائق ومنتفش من الطين وموات من الطبائع واذا مستك يد الاصلاح اتقنتك وان خرطك العار فى سلك الذله انخرطت وحولك هؤلاء الذين لا يبرحون عنك انهم لرفقة سوء ولن تكاد تسهم عنهم وسيفنوك او سيفتنوك او تكتنفك عصمة وافره يقصد ابن سينا بالفراسه علم المنطق وسماه كذلك لاننا نعرف به الامر المجهول الخفى من احواله الظاهره اما رفقة السوء فهى الغضب والشهوات ويراها العقل رفقة سوء ويكمل ابن سينا قصته واما هذا الذى امامك فباهت مهذار يلفق الباطل ويختلق الزور وياتيك بانباء مالم تزوده قد درا الحق بالباطل..
يقصد ابن سينا عن التخيل ورمز اليه بشاهد الزور ويمضى فى السرد فيصور قوة الغضب ويضعها عن يمين المخاطب لانها اقوى من غيرها والشهوه على يساره ووصفها بما طبعت به من قذاره وشبق لقد اراد ابن سينا ان يبث فى رسالة حى بن يقظان شيئا من افكاره فى الكون والحياه والموت بعيدا عن شغب العامه وغوغائيتهم فكتبها مرموزه لا يفهمها الا صفوة المثقفين...
اما الثانى فهو ابن طفيل...
وقصته هى الاجمل والاكمل وكانت سبب الشهره العالميه لقصه حىبن يقظان000 تصف المصادر العربيه المختلفه ابن طفيل بانه الوزير الفقيه المقرىء المحدث اللغوى النحوى الطبيب المهندس الشاعر الكاتب الخطيب المتصوف واحد عصره وفريد دهره من اهل الحذق فى الطب والنظر فى الجراحه متحققا بجميع اجزاء الفلسفه .. اسمه كاملا ابو بكر محمد بن عبد الملك بن طفيل القيسى كان له مكانه ، وقوه فى المغرب والاندلس0 ولد فى برشلونه درس الفقه وتفسير القران ، ولانه كان يعد نفسه لمعرفة شىء عن الهندسه المعماريه وممارسة الطب درس الرياضه ووظائف الاعضاء ومبادىء الكمياء وخواص العقاقير ودورها فى الوقايه و درس المنطق والطبيعه والمباحث الاخلاقيه عند فلاسفة المسلمين واتى على خصائص فلسفة ابن سينا والفارابىوالغزالى وابن باجه..
اما الثالث فهو السهرودى
اسمه شهاب الدين يحيى بن حبش وعرف بالمقتول تمييزا له عن اخرين حملوا هذا اللقب الف كتابا عظيما فى الفلسفه اسماه حكمة الاشراق وفيه يفسر الضروره والاختبار والموجود والمعدوم والجسم والروح له مؤلفات كثيره تتجاوز الثلاثين كتاب فى المنطق والفلسفه والتصوف وما وراء الطبيعه 0 وامعانه فى الفلسفه ورايه الب عليه الفقهاء والشعب واعدم وهو فى السادسه والثلاثين من عمره
وللمزيد ارجو الرجوع لكتاب
حى بن يقظان وفلاسفة الاسلام بقلم د0الطاهر احمد مكى
http://www.plastics4arab.com/forum/showthread.php?t=1838
سؤال
اللة اللة على المقالة
اكن انا عندى سؤال بخصوص سهراودى
هل لكلمة (المقتول) معنى ولماذا لقب بهذا اللقب ومن الاخرين اللذين
لقبو بهذا اللقب
وشكككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككرا
اكن انا عندى سؤال بخصوص سهراودى
هل لكلمة (المقتول) معنى ولماذا لقب بهذا اللقب ومن الاخرين اللذين
لقبو بهذا اللقب
وشكككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككرا
محمد عبد الجواد_دبلومة- المساهمات : 87
تاريخ التسجيل : 31/12/2007
الموقع : abdelgoadm@yahoo.com
المؤلف
بسم الله الرحمن الرحيم
ردا على كلامك
اذا كان ما كتب عن حى بن يقظان نال اعجابك الى درجة (الله الله الله ....)
فاذا قلت لك ان المؤلف سمى المقتول لانه قتل بحثا فى هذا الموضوع فهل ستصدقنى لدرجة(الله الله الله ...........)أم أنك ستبحث عن الاجابة الصحيحة أو أنك ستكتب رأيك النقدى فى هذه القصة بموضوعية أم أنك ستكتفى بهذا القدر وتحمد (الله الله الله ..............................الله)
*************************************
على فكره يا محمد انا مش هقولك انى عملت منتدى اسمه الغبارى لسه جديد
ومش هاقولك ان عنوانه هو
http://ymy-gohpary.ahlamountada.com
لانى محتاج مساندة فى الاول طبعا........وطبعا انت عارف ممكن دورك يكون ايه..............................................................
وشكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا
السيد الغبارى
elgohpary73@yahoo.com
ردا على كلامك
اذا كان ما كتب عن حى بن يقظان نال اعجابك الى درجة (الله الله الله ....)
فاذا قلت لك ان المؤلف سمى المقتول لانه قتل بحثا فى هذا الموضوع فهل ستصدقنى لدرجة(الله الله الله ...........)أم أنك ستبحث عن الاجابة الصحيحة أو أنك ستكتب رأيك النقدى فى هذه القصة بموضوعية أم أنك ستكتفى بهذا القدر وتحمد (الله الله الله ..............................الله)
*************************************
على فكره يا محمد انا مش هقولك انى عملت منتدى اسمه الغبارى لسه جديد
ومش هاقولك ان عنوانه هو
http://ymy-gohpary.ahlamountada.com
لانى محتاج مساندة فى الاول طبعا........وطبعا انت عارف ممكن دورك يكون ايه..............................................................
وشكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا
السيد الغبارى
elgohpary73@yahoo.com
السيد الغبارى_دبلومة- المساهمات : 27
تاريخ التسجيل : 15/01/2008
رد للسيد الغبارى
[i]على فكرة انا لما قلت اللة اللة كان على المعلومات الجديدة اللى اول مرة اسمعها او اقراها بشكل اصح وعلى فكرة انا ما بجملش حد وما بحبش المجاملة لان اللى بيجامل دا كذاب وانا مش كذاب
وعلى فكرة انا مش هاقولك انى ها شترك فى المنتدى بتاعك
وما تقلقش هرد عليك هاعقدك فى مواضيعك
وعلى فكرة انا مش هاقولك انى ها شترك فى المنتدى بتاعك
وما تقلقش هرد عليك هاعقدك فى مواضيعك
محمد عبد الجواد_دبلومة- المساهمات : 87
تاريخ التسجيل : 31/12/2007
الموقع : abdelgoadm@yahoo.com
رد ل محمد عبد الجواد
بسم الله الرحمن الرحيم
ياباشا شرف لى وجودك فى منتدى لى .
بس على فكره اللى انت ما تعرفوش ان من ضمن الاسباب اللى خلتنى أعمل المنتدى بتاعى هو انت ***بس ما تقلقش مش انت السبب الوحيد***
بس على العموم عايزك تعرف بجد ان اللى تتكلم معاه وما تتعلمشى منه حاجه كويسه يبقى مش ضرورى تكمل كلامك معاه وتخلى اقتناعك به بينك وبين نفسك وبس.
وعلى فكره كل الموضوعات اياها بتاعت (الله الله الله ..........)
موضوعات نقديه من الدرجه الأولى والنقد فيها لوحده يعلم.
وعلى فكره يا محمد كونك تعقدنى فى موضوعاتى ده شرف لى (لانى أكيد ها أتعلم منك حاجه كويسه) واخد بالك (حاجه كويسه وبس......)
وشكرا
السيد الغبارى
elgohpary73@yahoo.com
ياباشا شرف لى وجودك فى منتدى لى .
بس على فكره اللى انت ما تعرفوش ان من ضمن الاسباب اللى خلتنى أعمل المنتدى بتاعى هو انت ***بس ما تقلقش مش انت السبب الوحيد***
بس على العموم عايزك تعرف بجد ان اللى تتكلم معاه وما تتعلمشى منه حاجه كويسه يبقى مش ضرورى تكمل كلامك معاه وتخلى اقتناعك به بينك وبين نفسك وبس.
وعلى فكره كل الموضوعات اياها بتاعت (الله الله الله ..........)
موضوعات نقديه من الدرجه الأولى والنقد فيها لوحده يعلم.
وعلى فكره يا محمد كونك تعقدنى فى موضوعاتى ده شرف لى (لانى أكيد ها أتعلم منك حاجه كويسه) واخد بالك (حاجه كويسه وبس......)
وشكرا
السيد الغبارى
elgohpary73@yahoo.com
السيد الغبارى_دبلومة- المساهمات : 27
تاريخ التسجيل : 15/01/2008
رد للسيد الغبارى
يا باشا دا الشرف لينا احنا وادينا اتعرفنا على حضرتك وان شاء اللة هادخل بمواضيع ان شاء اللة هتعجبك وهاستنى مواضيع جديدة ليك وردود
ساخنة هاحضرهالك
ساخنة هاحضرهالك
محمد عبد الجواد_دبلومة- المساهمات : 87
تاريخ التسجيل : 31/12/2007
الموقع : abdelgoadm@yahoo.com
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى